T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BALIKESİR / ALTIEYLÜL - Ayşebacı Köyü Şehit İsa Yavaş Ortaokulu

Dijital Vatandaşlık Eğitimi Nedir?

Dijital vatandaşlığın tanımı: Dijital vatandaş, çok çeşitli yetkinliklerin geliştirilmesiyle, gerek yerel gerek ulusal ya da küresel online ve internet dışındaki topluluklara aktif, pozitif ve sorumlu bir biçimde katılabilen bir bireydir.

Dijital teknolojiler doğaları gereği ezber bozan ve sürekli gelişen teknolojiler olduklarından, yetkinliklerin geliştirilmesi yaşam boyu süren ve evde, okulda örgün, yaygın ve gayrı resmi eğitim ortamlarında çocukluğun en erken safhalarında başlatılması gereken bir süreçtir.

 

 

DİJİTAL VATANDAŞLIK EĞİTİMİ NEDİR ?

Dijital Vatandaşlık Eğitimi, çocukları eğitim yoluyla güçlendirmek ve dijital olarak zengin toplumumuza aktif olarak öğrenmek ve katılmak için ihtiyaç duydukları yeterlilikleri geliştirmek anlamına gelir.

Yetkinlikler, tüm vatandaşların demokratik hak ve sorumluluklarını uygulamak ve savunmak ve siber uzayda insan haklarını, demokrasiyi ve hukukun üstünlüğünü teşvik etmek ve korumak için ihtiyaç duyduğu bilgi, değer, tutum ve becerileri ifade eder.

Dijital vatandaşlık, öğrencilere dijital ortamlarda pozitif bir şekilde çalışmayı, yaşamayı ve paylaşmayı öğretmeye odaklanan vatandaşlık eğitiminin yeni bir boyutunu temsil eder.

Çocukların ve gençlerin sosyal medya ve dijital teknolojilerle dolu bir dünyaya güvenli, etkili, eleştirel ve sorumlu bir şekilde katılmalarını desteklemek, dünyanın her yerindeki eğitimciler için bir önceliktir. Dijital vatandaşlık kavramı, potansiyel zararlara karşı direnç oluştururken çevrim içi dünyanın sağladığı fayda ve fırsatlardan yararlanan bir dizi yeterlilik, nitelik ve davranışı kapsayacak şekilde gelişti.

DİJİTAL VATANDAŞLIK EĞİTİMİNİN 10 ETKİ ALANI 

1)Erişim ve İçerme:Üretken vatandaşlar olma yolunda teknolojik imkanlara fiziksel ve zihinsel farklılıklara aldırış etmeden tam dijital erişim sağlanması anlamına gelir. Teknolojik erişim, yeni öğrenmeyi, iletişimi, yaratıcı araçları ve platformu her türlü form ve şekilde sunar. Sadece klasik bilgisayarlar değil aynı zamanda yeni teknolojik ürünler (cep telefonu, tablet, oyun konsolları, robotlar vb) teknolojik erişimi içerir.

2)Öğrenme ve Yaratıcılık:Öğrenme öğretme sürecinin teknoloji kullanımıyla da gerçekleştirildiğinin farkına varmaktır. Her ortamda okulda, arkadaşlar arasında, çevrimiçi ve dışı topluluklarda aktif ve katılımcı vatandaş olmaktır.

 3)Medya ve Bilgi Okuryazarlığı:Çocuklar ve gençlerin ulaştıkları her türlü içerik ve bilgilerin doğru ve gerçek dışı olmadığını araştırması ve kontrol etmesidir.

4)Etik ve Empati:Sanal dünyada gösterilen davranış ya da işin elektronik standardının da olduğunun farkında olmaktır.

5)Sağlık ve Refah:Dijital dünyada hem fiziksel, hem ruhsal hem de psikolojik yönden sağlığı direk ya da dolaylı olarak etkileyecek etmenlerin bulunduğunun farkında olmaktır.

6)E- Varlık ve İletişim:İletişim biçimlerinin değişikliğe uğrayarak elektronik araçlar vasıtasıyla da yapıldığının farkında olmaktır.

7)Aktif Katılım:Vatandaşların makul kararlar almak ve içinde yaşadıkları demokratik kültürlere aktif ve olumlu bir şekilde katılmak için girdikleri ortamlarla ilgili olarak kendilerini tanıma düzeyine ulaşmaları için gereken yeterlilikleri içerir.

8)Haklar ve Sorumluluklar:Herkesin sanal dünyada kendini özgürce ifade edebilecek haklara sahip olduğu ve bunun da başkalarının haklarını ihlal etmedikçe yasaklanamayacağı anlamına gelir.

9)Gizlilik ve Güvenlik:Bireyin sanal ortamda kendi güvenliğini sağlayacak önlemleri alması demektir.

10)Tüketici Farkındalığı:Vatandaşların elektronik ortamlarda satış yapma ve satın alma işlemlerini yapacak yeterliliğe sahip olmasıdır. Ayrıca ürün ve hizmetlerle ilgili yanlış bilgiye karşı korunma hakkına da sahip olmasıdır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.11.2023 - Güncelleme: 20.11.2023 13:52 - Görüntülenme: 114
Kaynak: https://dceturkiye.eba.gov.tr
  Beğen | 2  kişi beğendi